Vai | 19. dubna 2007, 21:21:40
Doporučil bych zářivkové trubice OSRAM, PHILIPS nebo NARVA. Jedná se o klasické zářivky T8, příkon 15W, patice G13, rozměry: délka 438 mm, průměr 26 mm. Typ doporučuji některý z následujících:
- OSRAM LUMILUX L 15W/827 až 865
- PHILIPS MASTER TL-D Super 80 15W/830 příp.840
- NARVA LT 15W/827 až 860
Čísla za lomítkem znamenají odstín bílé barvy: 827-extra teple bílá, 830-teple bílá, 840-studená bílá, 865-denní bílá.
Světelný tok /svítivost/ v lumenech mají všechny zářivky zhruba stejnou 920-1000 lm. Pokud je nebudou mít v lepších elektroobchodech, pak lze např. zářivky Narva objednat i přes web - http://narva.netdirect.cz/detailPage.asp?DPG=38180.
Vai

D.R. | 19. dubna 2007, 15:26:37
Dobrý den, jsem akva začátečník 325prosím poraďte mi, jakou vybrat zářivku pro 60l akvárium (potřebuji 45cm délku). Nechci kupovat "profi" zářivky pro akvaristy, mám s nimi špatnou zkušenost (nedostatečné osvětlení) , bohužel mám kryt pouze na 1 zářivku. Děkuji.

Vai | 14. dubna 2007, 20:30:25
Ano, jedná se opravdu o biogenní odvápnění. Je to naprosto přirozená reakce některých druhů rostlin na podmínky v prostředí, tj. dostatečně silné světlo a vyčerpání volného CO2 spolu s přítomností hydrogenuhličitanů ve vodě. Tento proces v akváriu za běžných podmínek ničemu neškodí, jeho vlivem dochází ke snížení uhličitanové tvrdosti (alkality) a vzestupu hodnoty pH (přes noc se pH snižuje, přes den vzrůstá). K velmi výraznému kolísání a zvýšení pH by mohlo dojít pouze u nádrže velmi hustě osázené rostlinami a při velmi intenzivním osvětlení.
Zabránit projevům biogenního odvápnění lze buď snížením intenzity osvětlení anebo dodatečným umělým sycením CO2. Třetí cesta je nechat situaci tak jak je, za předpokladu že nádrž funguje, rostliny rostou a parametry vody jsou v normě.
Vai

Koudy | 14. dubna 2007, 13:18:58
Ahoj, jsem poprve na techto strankach a jsem mile prekvapen, co vsechno je mozne se zde dozvedet. Ale i ja mam dotaz, na rostlinach Egeria densa se mi vytvari povlak bile barvy. Myslim si, ze jsi o tomto jevu psal, ze se jedna o biogenni odvapneni. Ma otazka spociva v tom, co stim. Jak tomu predchazet, pripadne to uplne odstranit. Dekuji moc predem.

Vai | 13. dubna 2007, 10:05:07
Přípravky proti řasám doporučuji raději nepoužívat, omezují totiž nejen růst řas, ale i rostlin. Místo toho bych spíše zdvojnásobil výměnu vody a odstraňoval napadané části rostlin (pokud to jde - staré listy, spodní části stonků apod.).
Vai

fykil | 13. dubna 2007, 08:26:41
Jeste jeden poddotaz k predchozimu dotazu na pomaly rust rostlinek a expanzi ruduchy. Bylo by podle vas vhodne k vymene zarivek a zmene zpusobu hnojeni instalovat jeste tablety proti rasam? Ta ruducha se rozrusta fakt rychle a zachvacuje i rostlinky, potvora! Dekuji. M.

Vai | 9. dubna 2007, 19:05:25
Zhruba 4 týdny.
Vai

Any.. | 9. dubna 2007, 16:33:40
Jak je dlouho březí samička pavího očka?

Vai | 4. dubna 2007, 18:57:18
Tak to přílišné "honění" vody pomocí dvou filtrů také nemusí rostlinám příliš "vonět".
Prémie bych nechal na další akvárium...323
Vai

fykil | 4. dubna 2007, 18:44:53
Filtry mam dva, jeden pohaneny vzduchem (pro biolog. filtr.) a jeden s kompresorem pro mechanicke cisteni. čistím je často.
O obsahu vápníku ve dně nemám představu, bílá drť to však není - jedná se o obyčejný "barevný" štěrk.
Každopádně děkuji za radu, po prémiích v práci se vrhnu na ty zářivky... :-)

Mějte se!
M.

Vai | 4. dubna 2007, 18:07:31
Dle uvedených podrobností se mi jeví jako nejpodstatnější 2 věci:
- Jedná se o poměrně malou nádrž a dosti přerybněnou! A i přestože se jedná o "mladé" ryby, je jich tam opravdu moc a do budoucna, jak dále porostou, se může situace ještě zhoršovat. Svědčí o tom i to, že i při poměrně časté a pravidelné výměně vody je evidentní nárůst obsahu dusičnanů. Lze dále předpokládat, že ve vodě bude i nadbytek fosforu. Dodatečné jednorázové hnojení bioflorem (mikroprvky) situaci nezachrání, ba právě naopak.
- Nepříliš vhodné osvětlení - první zářivka je "barevná speciálka", druhá starý typ halofosfátové trubice. Doporučuji obě trubice nahradit modernějšími třípásmovými typy zářivek (OSRAM, PHILIPS, NARVA) označované číselnou řadou 8xx, konkrétně např. kombinaci 830 (teple bílý odstín) a 840 (bílá).
Ještě se zeptám na typ a způsob filtrace, a také zda-li dno neobsahuje vápník (bílá drť apod.)?
Závěr:
- omezit počet ryb (darovat, prodat, další nebo větší nádrž)
- zlepšit osvětlení
- omezit hnojení kapalným hnojivem, dávkovat odpovídající minimální množství každý den či obden, po spotřebování biofloru jej nahradit PMDD, a to pouze směsí mikroprvků Tenso Coctail
Přeji hodně zdaru!
Vai

fykil | 4. dubna 2007, 11:05:32
Dobrý den,
zářivky máme (obě kupovány v září):
1x GLO AQUQ-GLO, 20 W, T8 (fialová)
1x PHILIPS TLD, 18 W/29-530
ryby- celkem 37x: 2xbojovnice, 6xdanio pruh.,3xkrunýřovec,10xneonka,6xpancérníček,1xčtyřpruhá
parmička,8xplata,1xtetra paraguay.(cca 2/3 z nich jsou mladé)
dno-štěrk, generální proprání v červenci 07
vstupní voda
NO3 - naměřeno 30, ale spíš ke 40; podle vodárny v únoru průměr 30
tvrdost - podle vodárny 2,68 (Brno, Palackého vrch)
stagnující rostliny: šípatkovec Bleh., zákruticha a další, které neznám jménem, obě zmiňované po zakoupení rostly rychle,
ale odetlely (tenkrát jsem nehnojil)
rychle rostou doušky, ty se ale v posl době ohýbají a hnědnou a bělají jim listy (to bělavění bude patrně souviset se svitem, to máte pravdu, poněvadž se objevuje pouze na těch listech, které jsou na nasvícené straně.

Děkuji za pomoc a zdravím
M.M.

Vai | 1. dubna 2007, 21:02:35
Pro posouzení zda-li je světlo slabé či ne, je nutné znát i typ použitých zářivkových trubic. O jaký druh mladých ryb se jedná, včetně jejich velikosti? Jaký je substrát dna? Hodnota obsahu železa se mi zdá vysoká dostatečně. Přikláněl bych se však spíše k pravidelnému dennímu hnojení, příp. obden. Pak stačí udržovat i menší obsah cca 0,1 mg/l. Osobně mám totiž odpozorováno, že i při mírném nadbytku železa nastává expanze některých druhů řas, hlavně ruduchy, tzv. štětičkové řasy. Také se mi zdá vysoká hodnota dusičnanů NO3. Bylo by vhodné uvést i obsah dusičnanů ve vstupní vodě. Pak lze posoudit, zda-li je výměna vody dostatečná. Biogenní odvápnění (bělavé povlaky uhličitanu vápenatého) skutečně může nastat u některých druhů rostlin (Egeria, Vallisneria ad.) i při středně silné intenzitě osvětlení, hlavně na osvětlených částech rostlin v blízkosti vodní hladiny. Ještě se zeptám na stagnující ostliny, které to vlastně jsou 310 a jaká je tvrdost vody?
Vai

fykil | 1. dubna 2007, 11:23:38
Dobrý den, mám jeden dotaz k rostilnám - přihnojuji jednu týdně Bioflorem, ale obsah železa se nijak nezvyšuje (konstantně lehce pod 0,3, spíš tak 0,2). NO3 konstantně kolem 60, AM a NO2 bez problému, PH 7,5;
1x měsíčně odkaluji a vyměňuji 30-40% vody, jednou týdně výměna 1/3 vody.
Některé rostliny začaly růst rychleji - zejm. douška, ta se ale po čase začala ohýbat a listy dostávají místy hnědavou a místy bělavou barvu (vápenaté soli? při takovémto osvětlení?), navíc se na nich přichycují drobné řasy.
Ostatní rostliny víceméně stagnují.
Může být problém v drobných částečkách, které občas ryby svým rejděním po dně zvíří a ty pak ulpí na listech? Snažil jsem se je opatrně "oklepávat". Nebo snad slabé světlo? Na 100 l máme dvě zářivky, celkem 38 W? Akvárium máme trochu přerybněno, 37 malých ryb vč. 6 pancéřníčků a 3 ancistrusů. Rostlin celkem dost, všechny ale jen ve spodní třetině akvária.
Děkuji, M.

Vai | 27. března 2007, 20:51:04
Dle fotky se nejedná o nic vážného a není žádný důvod k obavám o zdraví ryb. Jedná se s největší pravděpodobností o tzv. "stresové zbarvení" - něco málo k tomuto si lze přečíst včetně fotek také zde: http://www.catfish.cz/ruzne/faq/q20-ancis_barva.htm
Vai

em-de | 27. března 2007, 18:03:47
Ahoj,
a mám problém s ancistrusy. Velký starší ancistrus a jeden malý nedávno koupený mají zvláštní bílé mapy na těle. Vypadá to jako povlak. Třetí rovněž nový malý ancistrus se zdá být úplně v pořádku a celkově je o dost tmavší.
Na okraj před několika dny jsem vrátila akvárium do původního stavu po léčbě krupičky (30°C a sůl, žádná chemie).
Děkuji Martina

Ještě ke své prosbě přikládám fotku, snad je to aspoň trochu vidět, dělala jsem, co jsem mohla... http://byba.webzdarma.cz/ancistrus.jpg

Vai | 23. března 2007, 21:48:33
Ano, vrcholek ustříhnout a zasadit, původní část ponechat zasazenou a ta opětovně obroste.
Vai

Larisa | 23. března 2007, 12:33:56
Koupila jsem si rostlinku Limnophila sessiliflora,když ji chci rozmnožit těmi řízky, tak teda stači jen ustřihnout a řízek zasadi?
Dik

Larisa | 23. března 2007, 12:29:40
To Lada: dík, taky že neni české.325

Lada | 22. března 2007, 20:41:20
To Vai: Díky za info, možná se po něm poohlídnu. Koupil jsem Atmana a je poněk hlučný, no možná mi ho vymění.

To Larisa: OK 301 Larisa, to je zvláštní a hlavně pěkné jméno. 317

Vai | 20. března 2007, 18:35:25
Na zelené řasy nezbývá než pořídit si magnetickou stěrku nebo stěrku se žiletkou a pravidelně řasu ze skla odstraňovat. Jako prevenci pak zasadit dostatek dobře rostoucích rostlin, nepřekrmovat ryby a vyměňovat při údržbě část vody. Brouka pak poslat snad jedině do myčky...305
Vai

Larisa | 20. března 2007, 09:48:27
co se týče vypůjčení nick, tak sorry, říkaji mi tak, jinak se jmenuju Larisa, tak si asi necham pravé jmeno315325

Lada | 20. března 2007, 09:46:17
Dik moc za radu, ryba už vypada v pořádku. dik moc. Ale mam další otazku. Na skle se mi objevili zelené tečky řasy. A trochu zezelenala i dekorace( VW Brouk 325).?

Vai | 19. března 2007, 21:05:24
Pokud jsou v akváriu o objemu 60 litrů vyjmenované druhy ryb (mimochodem skaláry ani závojnatka se do tohoto malého prostoru nehodí) a pouze umělé rostliny, je příčinou mlhavě zeleného zákalu nadbytečné množství živin vznikajících z nespotřebovaného krmiva a výkalů ryb, které se hromadí ve vodě. Rada - méně ryb a hlavně vhodné druhy, méně krmit, zasadit živé rostliny, pravidelně měnit část vody a odkalovat dno.
Vai

martin | 19. března 2007, 20:23:28
Co mám prosím dělat když akvárko vyčistím a za čtrnást dní je mlhavě zelené,mám akvárko 60l,kameny,umělé rostlinky,ryby-skaláři,zavjnatka,neoky.Poraďte prosím co stím děkuji Martin

Vai | 18. března 2007, 14:22:03
{1861} - Hlučnost tohoto čerpadla je opravdu minimální, jinak zatím po necelých 2 letech bezproblémový chod.
Vai

Lada | 17. března 2007, 22:30:08
Ahoj, chci se zeptat na zkušenosti s čerpadlem RESUN P-400 hlavně co se hlučnosti týče.
PS: Koukám, že si někdo půjčil můj nick 322

Vai | 16. března 2007, 20:11:55
I přesto, že fotky nejsou příliš ostré, tak to vypadá, že krupička to skutečně není a ani nebyla. Mohlo se jednat nejspíše o nějakou bakteriózu, příp. mírný bakteriální rozpad ploutví - viz zde http://www.akvarijni.cz/nemoci.htm#bakterie. Pokud je rybka nevenek čilá a dobře přijímá potravu, tak bych se tím vůbec neznepokojoval. Poškozené okraje ploutví pak u ryb v dobrých podmínkách po čase zregenerují a dorostou.
Vai

Lada | 15. března 2007, 18:30:23
Aha 325325325.Hned to pošlu,nejsou v nejlepší kvalitě ale snad se z toho něco pozna. Pořád je v pohodě, ji,plave a blbne jako vždy. Jinak akvarium je založeno před měsicem. A mam v něm 2x danio pruhované, 4x Black Molly a 2x pavi očko. Je to moc, vím. Začátečnická chyba.Těch asi ještě bude.

Vai | 15. března 2007, 07:44:49
Vždyť mail je zde uveden? Kliknutím na nick nebo dole na každé stránce je malá obálka. 301
A kolik je vlastně v tom akváriu celkem ryb a jak dlouho je založené?
Vai